
Här hittar du videos som visar hur du laga cykelventil. Behöver du tips och hjälp om hur du går till väga för att laga cykelventil? Då har du kommit rätt. Många personer bestämmer sig för att fixa och pyssla med sin cykel själv, istället för att lämna in den på en cykelverkstad.
Om du är en av dessa personer som vill laga din cykel själv kan det vara bra att du gör lite efterforskning. De videor du hittar här berättar hur du lagar en ventil på cykeln, vilket material du behöver och så vidare. Videorna är också ett bra sätt att lära dig lite mer om en cykelventil, vad det är för något samt varför det finns tre.
Info
I vår cykelverkstad är vi experter på att åtgärda alla slags cykelproblem. Våra skickliga mekaniker kan hjälpa dig med att reparera ditt cykelbatteri, din cykelfotbroms, cykelbromsen, cykeldäcket, cykelkedjan, cykelnavet, cykelpunkteringen och cykelslangen. Vi erbjuder även tjänster för att laga cykelstödet, cykelventilen och cykelväxeln.
För de som äger en elscooter kan vi fixa däcken, ekrarna på din cykel samt reparera elcyklar. Dessutom har vi kompetens att reparera elcykelbatterier, elscootrar och elsparkcyklar. Om du upplever problem med frambromsen på din cykel eller behöver punkteringsreparation på din elcykel eller elscooter, är du välkommen till oss.
Och om du bara vill ha din cykel tvättad så kan vi också hjälpa till med det. Vår cykelverkstad är din bästa destination för alla dina cykelrelaterade behov!
Video på hur du lagar cykelventil
Varför finns det tre olika cykelventiler?
Allt om ventiler
Så pumpar du ditt däck
Sådan pumpar du en racer ventil
Info
Laga cykelventil – Vanliga frågor
Hur lagar man en läckande cykelventil?
För att laga en läckande cykelventil, börja med att identifiera var läckan kommer ifrån. Om läckan är från själva ventilen, kan det vara att ventilkärnan behöver bytas eller att ventilen behöver skruvas åt. Använd en ventilnyckel för att dra åt eller byta ut ventilkärnan. Om läckan kommer från där ventilen möter slangen, kontrollera om ventilens gummi är skadat och byt vid behov. Se till att allt är tätt och prova att pumpa däcket igen.
Vilka typer av cykelventiler finns det?
Det finns huvudsakligen tre typer av cykelventiler: Presta, Schrader och Dunlop. Prestaventilen är smalare och används ofta på landsvägscyklar. Schrader-ventilen är bredare och vanlig på mountainbikes och vissa hybridcyklar. Dunlop-ventilen, även känd som engelsk ventil, används främst på äldre cyklar och i vissa delar av Europa. Det är viktigt att känna till vilken typ av ventil din cykel har för att kunna laga eller byta den korrekt.
Hur byter man en cykelventil?
Att byta en cykelventil innebär oftast att byta hela innerslangen eftersom ventilen är en del av slangen. För att göra detta, börja med att ta bort däcket från fälgen. Släpp ut luften och ta bort den gamla innerslangen. Placera den nya slangen i däcket, se till att ventilen sitter ordentligt genom ventilhålet på fälgen, och pumpa upp däcket till rekommenderat tryck. Kontrollera att ventilen sitter rakt och att däcket är korrekt monterat.
Hur vet man om ventilkärnan behöver bytas?
Om du upplever att din cykelventil läcker luft trots att den är åtdragen, kan det vara tecken på att ventilkärnan behöver bytas. Andra tecken inkluderar svårighet att pumpa däcket eller att ventilen känns lös. Använd en ventilnyckel för att skruva ut den gamla ventilkärnan och inspektera den för skador. Om den ser sliten eller skadad ut, byt ut den mot en ny.
Kan man laga en punktering vid ventilen?
En punktering vid ventilen kan vara svår att laga eftersom det är en känslig punkt. Om punkteringen är precis vid ventilfästet, är det ofta bäst att byta ut hela innerslangen. För små läckor nära ventilen kan du försöka använda ett punkteringskit, men se till att applicera lagningsmaterialet noggrant och att det fäster ordentligt. Kontrollera noggrant efter lagningen att det inte läcker luft.
Hur undviker man att skada cykelventilen vid pumpning?
För att undvika att skada cykelventilen vid pumpning, se till att använda en pump med rätt munstycke för din ventiltyp. Var försiktig när du ansluter och tar bort pumpen för att inte böja eller bryta ventilen. Pumpa däcket till rekommenderat tryck utan att överanstränga ventilen. Kontrollera också regelbundet att ventilkåpan är på plats för att skydda ventilen mot smuts och skador.